MS1 fr-ca
MS2 Professor (m)
MS3 Professeur titulaire
MS4 Professeur titulaire
MS2 Professor (m)
MS3 Professeur titulaire
MS4 Professeur titulaire
Michel Tremblay
Professeur titulaire, Département de gestion des ressources humaines

Coordonnées
HEC Montréal3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7
Courriel : michel.tremblay@hec.ca
Téléphone : 514 340-6349
Secrétariat: 514 340-6887
Télécopieur : 514 340-6898
Bureau : 5.733
Page Personnelle
Autre(s) titre(s)
Formation
- M. Sc. (gestion), HEC Montréal
- D. Sc. (gestion) I.A.E. Aix-Marseille, France
Expertise
- Rémunération
- Carrière
- Pratiques innovatrices en GRH
- Mobilisation du personnel
Cette sélection de publications couvre les 5 dernières années.
+
Articles de revues (17)
PARENT-ROCHELEAU, Xavier, BENTEIN, Kathleen, SIMARD, Gilles, TREMBLAY, Michel;
« Leader–follower (dis)similarity in resilience, relational demography and absenteeism: a test of two competing perspectives »,
Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2023 (statut : en ligne).
TREMBLAY, Michel, PARENT-ROCHELEAU, Xavier, SAJADI, Pegah;
« Are Leaders and Followers Receiving What They Give? A Long-Term Examination of the Reciprocal Relationship Between Relative LMX and Relative OCB-Helping »,
Journal of Leadership & Organizational Studies, vol. 29, no 3, 2022, p. 359-371.
TREMBLAY, Michel;
« Understanding the effects of (dis)similarity in affiliative and aggressive humor styles between supervisor and subordinate on LMX and energy »,
Humor: International Journal of Humor Research, vol. 34, no 3, 2021, p. 411-435.
TREMBLAY, Michel, GAUDET, Marie-Claude, PARENT-ROCHELEAU, Xavier;
« How and When Relative Leader–Member Exchange (RLMX) Invigorates Attendance at Work Within a Context of LMX Differentiation »,
Journal of Leadership & Organizational Studies, vol. 28, no 2, 2021, p. 237-255.
TREMBLAY, Michel, SAJADI, Pegah, PARENT-ROCHELEAU, Xavier;
« Comment les employés d’une chaîne de magasins de commerce de détail et les clients répondent aux différentes configurations LMX : une analyse longitudinale »,
@GRH, vol. 40, no 3, 2021, p. 135-158.
PARENT-ROCHELEAU, Xavier, BENTEIN, Kathleen, SIMARD, Gilles, TREMBLAY, Michel;
« Leader-Follower (Dis) Similarity in Optimism: Its Effect on Followers’ Role Conflict, Vigor and Performance »,
Journal of Business and Psychology, vol. 36, no 2, 2020, p. 211-224.
LAPOINTE, Émilie, VANDENBERGHE, Christian, BEN AYED, Ahmed Khalil, SCHWARZ, Gary, TREMBLAY, Michel, CHÊNEVERT, Denis;
« Social Comparisons, Self-Conceptions, and Attributions: Assessing the Self-Related Contingencies in Leader-Member Exchange Relationships »,
Journal of Business and Psychology, vol. 35, no 3, 2020, p. 381-402.
TREMBLAY, Michel;
« Is Seeing Eye to Eye Always Beneficial? How and When (Dis)agreement on Service Climate Influences Store Turnover and Sales Performance »,
Journal of Service Research, vol. 23, no 1, 2020, p. 70-86.
PARENT-ROCHELEAU, Xavier, TREMBLAY, Michel;
« Energy Crossover from Leader to Followers: A Time-lagged Study of the Effects of Energy Discrepancy and Leader-Member Exchange »,
Journal of Work and Organizational Psychology, vol. 36, no 2, 2020, p. 135-145.
TREMBLAY, Michel;
« How, Why, and When High-Involvement Work Systems Are Related to OCB: A Multilevel Examination of the Mediating Role of POS and of the Moderating Role of Organizational Structures »,
Group & Organization Management, vol. 44, no 3, 2019, p. 611-651.
TREMBLAY, Michel, GAUDET, Marie-Claude, VANDENBERGHE, Christian;
« The role of group-level perceived organizational support and collective affective commitment in the relationship between leaders’ directive and supportive behaviors and group-level helping behaviors »,
Personnel Review, vol. 48, no 2, 2019, p. 417-437.
TREMBLAY, Michel, CHÊNEVERT, Denis, VANDENBERGHE, Christian, PARENT-ROCHELEAU, Xavier;
« Beyond individual justice facets: How (Mis)alignment between justice climates affects customer satisfaction through frontline customer extra-role service behavior »,
European Journal of Work and Organizational Psychology, vol. 27, no 6, 2018, p. 719-735.
TREMBLAY, Michel, SIMARD, Gilles;
« A multifoci approach to study social support and job performance: A target similarity consideration of development-enhancing practices, leadership, and structure »,
Journal of Business Research, vol. 92, 2018, p. 118-130.
TREMBLAY, Michel, GAUDET, Marie-Claude, PARENT-ROCHELEAU, Xavier;
« Good Things Are Not Eternal: How Consideration Leadership and Initiating Structure Influence the Dynamic Nature of Organizational Justice and Extra-Role Behaviors at the Collective Level »,
Journal of Leadership & Organizational Studies, vol. 25, no 2, 2018, p. 211-232.
GUERRERO, Sylvie, CHÊNEVERT, Denis, VANDENBERGHE, Christian, TREMBLAY, Michel, BEN AYED, Ahmed Khalil;
« Employees’ psychological empowerment and performance: how customer feedback substitutes for leadership »,
Journal of Services Marketing, vol. 32, no 7, 2018, p. 868-879.
GAUDET, Marie-Claude, TREMBLAY, Michel;
« Initiating structure leadership and employee behaviors: The role of perceived organizational support, affective commitment and leader–member exchange »,
European Management Journal, vol. 35, no 5, 2017, p. 663-675.
TREMBLAY, Michel;
« Humor in Teams: Multilevel Relationships Between Humor Climate, Inclusion, Trust, and Citizenship Behaviors »,
Journal of Business and Psychology, vol. 32, no 4, 2017, p. 363-378.
Cette sélection d'activités d'encadrement couvre les 5 dernières années.
+
Direction de mémoires – maîtrise en sciences de la gestion (3)
Influence de la double « reconnaissance du supérieur et des clients » sur la dimension « vigueur » de l'engagement dans l'emploi et la « performance » en rôle et/ou extra-rôle des employés dans le secteur du commerce de détail, par Fatima Ijaz
Mars 2022
Mars 2022
Le rôle des stratégies de rémunération et du capital humain des équipes de vente sur la productivité des ventes via le taux de roulement collectif, par Mylène Legault
Mars 2018
Mars 2018
Effet de la mobilité interne sur l'absentéisme: Médiation de la satisfaction organisationnelle et de la mobilisation des employés, par Miryah Lévesque-Damphousse
Septembre 2017
Septembre 2017
+
Direction de projets supervisés – maîtrise en sciences de la gestion (5)
Le positionnement de marché en rémunération : une comparaison de la théorie à la réalité consultative , par Samuel Sauvageau
Août 2022
Août 2022
En codirection avec : PARENT-ROCHELEAU, Xavier
Analyse qualitative des facteurs de mobilisation dans une chaîne de commerce de détail , par Stéphanie-Claire Kalaydjian
Septembre 2021
Analyse qualitative des facteurs de mobilisation dans une chaîne de commerce de détail , par Stéphanie-Claire Kalaydjian
Septembre 2021
Optimisation de la démarche de sondage à la Caisse Desjardins Pierre-De Saurel , par Elisabeth Bélanger-Traversy
Mars 2020
Mars 2020
La rémunération non-monétaire : ses atouts, limites, et enjeux pour les employeurs québécois , par Nicolas Capri
Mars 2020
Mars 2020
Mobilisation des employés en centre de distribution de chez Métro Richelieu , par Fanny Fournier-Ross
Novembre 2018
Novembre 2018