Le contenu

Joseph Facal

Professor,  Department of Management


Joseph Facal

Contact information

HEC Montréal
3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7

Email: joseph.facal@hec.ca
Phone: 514 340-6319
Secretary: 514 340-6325
Fax: 514 340-5635
Office: 5.131

Education

  • M.Sc.(sciences politiques), Univ. de Montréal
  • Doctorat (sociologie), Paris IV, Sorbonne

Expertise

  • Public Policy Analysis
  • Organizations
  • Business and Government
  • Quebec's Model of Development

This publication selection covers the last five years.


+

Journal articles (5)


ARCAND, Sébastien, BILODEAU, Jérôme, FACAL, Joseph, FORTIER GRONDIN, Stéphanie; « La National Women’s Soccer League : vers une professionnalisation réussie du soccer féminin? », Revue internationale de cas en gestion, vol. 15, no 4, 2017, p. 1-23.

FACAL, Joseph, DEMERS, Guillaume; « Collateral damage: The short and turbulent life of Quebec's agency for public-private partnerships », Administration publique du Canada/Canadian Public Administration, vol. 58, no 4, 2015, p. 574-590.

FACAL, Joseph; « Comment construire une stratégie de relations gouvernementales? », Gestion - revue internationale de gestion, Vol. 39, no 4, 2015, p. 103-113.

FACAL, Joseph; « Rabaska ou la longue marche de Glenn Kelly », Revue internationale de cas en gestion, Vol. 13, no 1, 2015, 34 p..

MARLEAU-OUELLET, Samuel, FACAL, Joseph, HÉBERT, Louis; « Understanding Cultural Difference Management through Charles Taylor's Philosophy: Case Studies from the Food Processing Industry », Administrative Sciences, Vol. 5, no 2, 2015, p. 46-70.

+

Books (1)


ARCAND, Sébastien, DUPUIS, Jean-Pierre, FACAL, Joseph, PELLETIER, Patrick et al.; Sociologie de l'entreprise, Chenelière Éducation, 2015.

+

Book chapters (2)


FACAL, Joseph, MAZOUZ, Bachir; « L'imputabilité des dirigeants publics revisitée à l'aune de la gestion par résultats », Gestion par résultats : concepts et pratiques de gestion de la performance des organisations de l'État, Presses de l'Université du Québec, 2017, p. 107-123.

FACAL, Joseph; « L'État : son évolution, ses fonctions et ses relations avec l'entreprise », Sociologie de l'entreprise, Chenelière Éducation, 2015, p. 57-76.



This selection of supervision activities covers the last five years.

+

Supervised project supervision – MSc in Management (1)

L'utilisation des stratégies non-marchandes auprès des entités gouvernementales canadiennes: le cas des Producteurs de lait du Québec et du Partenariat transpacifique , by Jean-Simon Campbell
September 2017

Winter 2020

MNGT 10407
Management
INTE 50000
L'entreprise et son contexte local et mondial

Fall 2019

MNGT 10407
Management
INTE 50000
L'entreprise et son contexte local et mondial
INTE 50000A
The Firm and its Local and Global Context

Winter 2018

1-404-96
Sociologie de l'entreprise
57-151-16
L'entreprise face aux groupes de pression
57-481-16
Le lobbying d'entreprise : enjeux, stratégies et pratiques

hec.ca > Faculty