Le contenu

Jonathan Deschênes

Associate Professor,  Department of Marketing


Jonathan Deschênes

Contact information

HEC Montréal
3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7

Email: jonathan.deschenes@hec.ca
Phone: 514 340-6366
Secretary: 514 340-6413
Fax: 514 340-5631
Office: 4.768

Education

  • B.A.A. (marketing), HEC Montréal
  • M. Sc. (marketing), HEC Montréal
  • Ph. D. (administration), Concordia University

Expertise

  • Motivational research, study of consumer dreams and desires
  • Non-profit marketing, green marketing, and consumer ethics
  • Qualitative marketing research: projective techniques, in-depth interviews, ethnography

Current research

Curriculum vitae (PDF)


This publication selection covers the last five years.


+

Journal articles (3)


ERTZ, Myriam, DESCHÊNES, Jonathan, SARIGOLLU, Emine; « From User to Provider: Switching Over in the Collaborative Economy », Sustainability, vol. 13, no 10, 2021, p. 1-21.

ZENG, Tian, DESCHÊNES, Jonathan, DURIF, Fabien; « Eco-design packaging: An epistemological analysis and transformative research agenda », Journal of Cleaner Production, vol. 276, 2020, p. 1-19.

TIGE, Quentin, TANG, Carine, DESCHÊNES, Jonathan, ROSSI, Hugo; « Dalian Wanda Group: A Chinese Conglomerate Transforming into a Global Brand », Academy of Asian Business Review, vol. 2, no 2, 2016, p. 31-52.

+

Book chapters (3)


ROSSI, Hugo, TANG, Carine, TIGE, Quentin, DESCHÊNES, Jonathan; « Dalian Wanda Group : A Chinese Conglomerate Transforming into a Global Brand », How Asian Brands Soar II : Lessons from World's Top 10 Asian Cases, The 1000 Years' Treasures by AAB, 2017, p. 109-132.

DESCHÊNES, Jonathan, LABRECQUE, JoAnne; « Des consommateurs en évolution dans un monde en changement », L’économie circulaire : une transition incontournable, Presses de l'Université de Montréal, 2016, p. 116-120.

DESCHÊNES, Jonathan; « Le réemploi et la redistribution des produits de consommation », L’économie circulaire : une transition incontournable, Presses de l'Université de Montréal, 2016, p. 41-46.



This selection of supervision activities covers the last five years.

+

Dissertation direction – PhD in Administration (1)

The Use of Consumer Goods in Politics : A Study on the Chairman Mao Badges , by Guojun He
May 2021

+

Supervised project supervision – MSc in Management (12)

In codirection with : LUSSIER, Bruno
Comprendre la performance de la sollicitation du don : le cas des "tops performers" , by Alexandre Gerbier
March 2021

Stagnation et régression chez les consommateurs ayant entamé la transition vers un mode de vie socialement responsable , by Vanessa Leclerc
September 2020

Awareness-Raising Strategies for the Responsible Marketing of Cannabis: the Case of the Development Of the Cannabis market in Quebec by the SQDC , by Tina-Maria Noon
May 2020

Proposition stratégique de repositionnement de la marque Zympala dans une perspective multiculturelle , by Kaliopi Spiropoulos
September 2019

La place de la recherche marketing en entreprise: Une approche ethnographique , by Camille Gauvin-Levasseur
September 2018

Analyse comparative des principaux CAQDAS gratuits , by Nicolas Kalecheff
September 2018

In codirection with : RAUFFLET, Emmanuel Benoit
Développement de l'image de marque , by Viviane Agostino Buissart
September 2017

Souffrance et performance dans la culture des communautés CrossFit: Introduction à la ritualité et la socialité de la boîte , by Monica Goudreau
March 2017

La professionnalisation des organismes de bienfaisance: Une étude empirique , by Mina Benchemsi
March 2017

Élaboration d'un plan marketing pour le Club de golf Valleyfield , by Marie-Eve Labelle
March 2017

Des fruits et des légumes pas si moches que ça! Recommandations pour le développement d'un marché de fruits et de légumes de deuxième qualité au Québec , by Audrey Campeau
September 2016

Le cas des aliments moches en France: Les leçons à tirer pour le Québec , by Chloé Lefebvre
March 2016

+

Integrative project supervision – Master's (1)

Pour un spectacle plus durable : analyse et recommandations pour les spectacles de tournées en chapiteau du Cirque du Soleil , by Eléonore Roux
September 2020


hec.ca > Faculty