Le contenu

Jonathan Deschênes

Associate Professor,  Department of Marketing


Jonathan Deschênes

Contact information

HEC Montréal
3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7

Email : jonathan.deschenes@hec.ca
Phone : 514 340-6366
Secretary: 514 340-6413
Fax : 514 340-5631
Office : 4.768

Education

  • B.A.A. (marketing), HEC Montréal
  • M. Sc. (marketing), HEC Montréal
  • Ph. D. (administration), Concordia University

Expertise

  • Motivational research, study of consumer dreams and desires
  • Non-profit marketing, green marketing, and consumer ethics
  • Qualitative marketing research: projective techniques, in-depth interviews, ethnography

Current research

Curriculum vitae (PDF)


This publication selection covers the last five years.


+

Journal articles (2)


ERTZ, Myriam, DESCHÊNES, Jonathan, SARIGOLLU, Emine; « From User to Provider: Switching Over in the Collaborative Economy », Sustainability, vol. 13, no 10, 2021, p. 1-21.

ZENG, Tian, DESCHÊNES, Jonathan, DURIF, Fabien; « Eco-design packaging: An epistemological analysis and transformative research agenda », Journal of Cleaner Production, vol. 276, 2020, p. 1-19.

+

Book chapters (1)


ROSSI, Hugo, TANG, Carine, TIGE, Quentin, DESCHÊNES, Jonathan; « Dalian Wanda Group : A Chinese Conglomerate Transforming into a Global Brand », How Asian Brands Soar II : Lessons from World's Top 10 Asian Cases, The 1000 Years' Treasures by AAB, 2017, p. 109-132.



This selection of supervision activities covers the last five years.

+

Supervised project supervision – MSc in Management (8)

Une offre de service bâtie sur le concept de résilience comme solution aux risques climatiques - Les cas de quatre cabinets de conseil en management au Canada , by Coline Dumaine
September 2021

In codirection with : LUSSIER, Bruno
Comprendre la performance de la sollicitation du don : le cas des "tops performers" , by Alexandre Gerbier
March 2021

Stagnation et régression chez les consommateurs ayant entamé la transition vers un mode de vie socialement responsable , by Vanessa Leclerc
September 2020

Awareness-Raising Strategies for the Responsible Marketing of Cannabis: the Case of the Development Of the Cannabis market in Quebec by the SQDC , by Tina-Maria Noon
May 2020

Proposition stratégique de repositionnement de la marque Zympala dans une perspective multiculturelle , by Kaliopi Spiropoulos
September 2019

La place de la recherche marketing en entreprise: Une approche ethnographique , by Camille Gauvin-Levasseur
September 2018

Analyse comparative des principaux CAQDAS gratuits , by Nicolas Kalecheff
September 2018

In codirection with : RAUFFLET, Emmanuel Benoit
Développement de l'image de marque , by Viviane Agostino Buissart
September 2017

+

Integrative project supervision – Master's (5)

Les tournées d'artistes écoresponsables : portrait et pistes de solutions , by Laura Grenier-Paquette
October 2021

Comment l'unité d'affaires des loteries de Loto-Québec peut-elle générer de la valeur sociale? , by Maude Daoust
September 2021

L'utilisation des médias sociaux dans les stratégies marketing des organismes à but non lucratif (OBNL) , by Véronique St-Louis
September 2021

Étude de marché sur la technique d'échantillonnage par drone avec la jauge à boue , by Sandrine Pelletier
September 2021

Pour un spectacle plus durable : analyse et recommandations pour les spectacles de tournées en chapiteau du Cirque du Soleil , by Eléonore Roux
September 2020


hec.ca > Faculty