MS1 en-us
MS2 Professor (m)
MS3 Professor (m)
MS4 Professor
MS2 Professor (m)
MS3 Professor (m)
MS4 Professor
François Colbert
Professor, Department of Marketing
Contact information
HEC Montréal3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7
Email : francois.colbert@hec.ca
Phone : 514 340-6827
Secretary: 514 340-6427
Fax : 514 340-6432
Office : 4.363a
Personal page
Other title(s)
- Holder of the Carmelle and Rémi Marcoux Chair in Arts Management
- UNESCO Chair in Cultural Management
- Joint manager of the Master of Management in International Arts Management
- Head of the PhD's field of application In Marketing and Management of Arts, Cultural Industries and the Medias
- Head of the Master of Management in Cultural Enterprises
Education
- MBA, HEC Montréal
- M. Sc. (gestion), HEC Montréal
Expertise
- Marketing of arts and culture
Current research
For more information: Research, publications and teaching (pdf)
This publication selection covers the last five years.
+
Journal articles (7)
BAIOCCHI, Alessandra, CORREA DANTAS, Danilo, GRUBITS DE PAULA PESSÔA, Luîs Alexandre, COLBERT, François;
« Cultural branding of cities: the role of live music in building a city’s brand »,
Cultural Trends, 2025, p. 1-19 (status : online).
COLBERT, François;
« Evolution of the Literature on Experiential Marketing After Holbrook and Hirschman’s (1982) Seminal Article »,
International Journal of Arts Management, vol. 26, no 1, 2023, p. 18-28.
COURCHESNE, André, D'ASTOUS, Alain, COLBERT, François;
« Socialization of Cultural Consumers in the Family: A Synthesis of 50 Years of Marketing Research »,
International Journal of Arts Management, vol. 23, no 3, 2021, p. 10-20.
WANG, Xinyi, COLBERT, François, LEGOUX, Renaud;
« From Niche Interest to Fashion Trend: Hanfu Clothing as a Rising Industry in China »,
International Journal of Arts Management, vol. 23, no 1, 2020, p. 79-89.
LIN, Yi, COLBERT, François, HUIHUI, Luo;
« Operations Management and Strategic Positioning of the NCPA »,
International Journal of Arts Management, vol. 21, no 3, 2019, p. 73-81.
COLBERT, François, CORREA DANTAS, Danilo;
« Customer Relationships in Arts Marketing: A Review of Key Dimensions in Delivery by Artistic and Cultural Organizations »,
International Journal of Arts Management, vol. 21, no 2, 2019, p. 4-14.
COLBERT, François;
« The Importance of the Consumption Experience in Art: A Western-style study »,
Chinese Journal of Arts Management, vol. 1, no 1, 2017, p. 24-32.
+
Books (3)
COLBERT, François, D'ASTOUS, Alain;
Le consommateur d'art et de culture : une perspective marketing,
Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
Marketing des arts et de la culture,
Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021.
BRUNET, Johanne, COLBERT, François, LAPORTE, Sandra, LEGOUX, Renaud, LUSSIER, Bruno, TABOUBI, Sihem;
Marketing Management,
Chenelière Éducation, 2018.
+
Book chapters (10)
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« Entreprises culturelles et marketing »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 3-38.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« La recherche marketing »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 41-76.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« Analyse des consommateurs »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 77-122.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« Analyse de la structure du marché »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 123-148.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« Le produit »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 151-202.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« La variable prix »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 203-239.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« La variable distribution »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 241-270.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« La variable communication marketing »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 271-307.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« La stratégie »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 383-417.
COLBERT, François, RAVANAS, Philippe;
« Technologie »,
Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 311-350.
This selection of supervision activities covers the last five years.
+
Dissertation direction – PhD in Administration (2)
In codirection with : LEGOUX, Renaud
Two essays on the effects of strategic branding using archival data, by Xinyi Wang
November 2023
Two essays on the effects of strategic branding using archival data, by Xinyi Wang
November 2023
In codirection with : D'ASTOUS, Alain
Le rôle de la continuité et de la discontinuité dans la transmission culturelle, by André Courchesne
March 2020
Le rôle de la continuité et de la discontinuité dans la transmission culturelle, by André Courchesne
March 2020
+
Master's thesis direction – MSc in Management (1)
In codirection with : CORREA DANTAS, Danilo
Les rôles des magasins de vinyles et des employés dans le processus de collection des collectionneurs de vinyles, by Marine Savard
August 2022
Les rôles des magasins de vinyles et des employés dans le processus de collection des collectionneurs de vinyles, by Marine Savard
August 2022
+
Supervised project supervision – MSc in Management (2)
La carte Musées Montréal : Révision de la composition commerciale et proposition de nouveaux forfaits , by Véronique Gosselin
March 2021
March 2021
De sa genèse à aujourd'hui : Retour sur 35 années d'omnivorité , by Pierre Lamoureux
September 2020
September 2020
+
Integrative project supervision – Master's (1)
Le Centre national de danse-thérapie des Grands Ballets et la recherche en danse et mieux-être : un plan stratégique. , by Amy Eloïse Mailloux
September 2019
September 2019
Fall 2024
MARK 80102A
Summer 2024
MARK 40139
Winter 2024
Fall 2022
MARK 80102A