hec.ca > Faculty

François Colbert

Professor,  Department of Marketing

François Colbert

Contact information

HEC Montréal
3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7

Email : francois.colbert@hec.ca
Phone : 514 340-6827
Secretary: 514 340-6427
Fax : 514 340-6432
Office : 4.363a

Personal page

Other title(s)

Education

  • MBA, HEC Montréal
  • M. Sc. (gestion), HEC Montréal

Expertise

  • Marketing of arts and culture

Current research

For more information: Research, publications and teaching (pdf)

This publication selection covers the last five years.


+

Journal articles (7)


BAIOCCHI, Alessandra, CORREA DANTAS, Danilo, GRUBITS DE PAULA PESSÔA, Luîs Alexandre, COLBERT, François; « Cultural branding of cities: the role of live music in building a city’s brand », Cultural Trends, 2025, p. 1-19 (status : online).

COLBERT, François; « Evolution of the Literature on Experiential Marketing After Holbrook and Hirschman’s (1982) Seminal Article », International Journal of Arts Management, vol. 26, no 1, 2023, p. 18-28.

COURCHESNE, André, D'ASTOUS, Alain, COLBERT, François; « Socialization of Cultural Consumers in the Family: A Synthesis of 50 Years of Marketing Research », International Journal of Arts Management, vol. 23, no 3, 2021, p. 10-20.

WANG, Xinyi, COLBERT, François, LEGOUX, Renaud; « From Niche Interest to Fashion Trend: Hanfu Clothing as a Rising Industry in China », International Journal of Arts Management, vol. 23, no 1, 2020, p. 79-89.

LIN, Yi, COLBERT, François, HUIHUI, Luo; « Operations Management and Strategic Positioning of the NCPA », International Journal of Arts Management, vol. 21, no 3, 2019, p. 73-81.

COLBERT, François, CORREA DANTAS, Danilo; « Customer Relationships in Arts Marketing: A Review of Key Dimensions in Delivery by Artistic and Cultural Organizations », International Journal of Arts Management, vol. 21, no 2, 2019, p. 4-14.

COLBERT, François; « The Importance of the Consumption Experience in Art: A Western-style study », Chinese Journal of Arts Management, vol. 1, no 1, 2017, p. 24-32.

+

Books (3)


COLBERT, François, D'ASTOUS, Alain; Le consommateur d'art et de culture : une perspective marketing, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021.

BRUNET, Johanne, COLBERT, François, LAPORTE, Sandra, LEGOUX, Renaud, LUSSIER, Bruno, TABOUBI, Sihem; Marketing Management, Chenelière Éducation, 2018.

+

Book chapters (10)


COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « Entreprises culturelles et marketing », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 3-38.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « La recherche marketing », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 41-76.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « Analyse des consommateurs », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 77-122.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « Analyse de la structure du marché », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 123-148.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « Le produit », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 151-202.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « La variable prix », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 203-239.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « La variable distribution », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 241-270.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « La variable communication marketing », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 271-307.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « La stratégie », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 383-417.

COLBERT, François, RAVANAS, Philippe; « Technologie », Marketing des arts et de la culture, Chaire de gestion des arts Carmelle et Rémi-Marcoux, HEC Montréal, 2021, p. 311-350.


This selection of supervision activities covers the last five years.

+

Dissertation direction – PhD in Administration (2)

In codirection with : LEGOUX, Renaud
Two essays on the effects of strategic branding using archival data, by Xinyi Wang
November 2023

In codirection with : D'ASTOUS, Alain
Le rôle de la continuité et de la discontinuité dans la transmission culturelle, by André Courchesne
March 2020

+

Supervised project supervision – MSc in Management (2)

La carte Musées Montréal : Révision de la composition commerciale et proposition de nouveaux forfaits , by Véronique Gosselin
March 2021

De sa genèse à aujourd'hui : Retour sur 35 années d'omnivorité , by Pierre Lamoureux
September 2020

+

Integrative project supervision – Master's (1)

Le Centre national de danse-thérapie des Grands Ballets et la recherche en danse et mieux-être : un plan stratégique. , by Amy Eloïse Mailloux
September 2019