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Sylvain Sénécal

Professor,  Department of Marketing


Sylvain Sénécal

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HEC Montréal
5540, avenue Louis-Colin
Montréal (Québec)
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Phone: 514 340-6980
Secretary: 514 340-6427
Fax: 514 340-5631
Office: 02-08e

Other title(s)

Education

  • M. Sc. (marketing), HEC Montréal
  • Ph. D. (marketing), HEC Montréal

Expertise

  • Internet marketing
  • Online consumer behavior

This publication selection covers the last five years.


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Journal articles (33)


SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « Implementation of Active Workstations in University Libraries - A Comparison of Portable Pedal Exercise Machines and Standing Desks », International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019.

LABONTÉ-LEMOYNE, Elise, COURTEMANCHE, François, FREDETTE, Marc, SÉNÉCAL, Sylvain, LÉGER, Pierre-Majorique et al.; « Dynamic threshold selection for a biocybernetic loop in an adaptive video game context », Frontiers in Human Neuroscience, 2019 (status : accepted).

SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « Non-invasive Brain Stimulation as a Set of Research Tools in NeuroIS: Opportunities and Methodological Considerations », Communications of the Association for Information Systems, 2019 (status : in press).

HÜBNER BARCELOS, Renato, CORREA DANTAS, Danilo, SÉNÉCAL, Sylvain; « Watch Your Tone: How a Brand's Tone of Voice on Social Media Influences Consumer Responses », Journal of Interactive Marketing, vol. 41, 2018, p. 60-80.

COURTEMANCHE, François, LÉGER, Pierre-Majorique, DUFRESNE, Aude, FREDETTE, Marc, LABONTÉ-LEMOYNE, Elise, SÉNÉCAL, Sylvain; « Physiological heatmaps: a tool for visualizing users’ emotional reactions », Multimedia Tools and Applications, vol. 77, no 9, 2018, p. 11547-11574.

DI FABIO, Marie Laure, SÉNÉCAL, Sylvain, LÉGER, Pierre-Majorique, CHARLAND, Patrick; « L'influence de la gestuelle sur la charge cognitive en contexte d'apprentissage des mathématiques sur application éducative numérique », Neuroeducation, vol. 5, no 1, 2018, p. 13-25.

GRANGE, Camille, PROM TEP, Sandrine, SÉNÉCAL, Sylvain; « Digital Transformation at La Presse (A and B) // Métamorphose de La Presse (A et B) », Revue internationale de cas en gestion, vol. 16, no 1, 2018, p. 1-35.

ALJUKHADAR, Muhammad, SÉNÉCAL, Sylvain; « Communicating online information via streaming video: the role of user goal », Online Information Review, vol. 41, no 3, 2017, p. 378-397.

PURMEHDI, Mostafa, LEGOUX, Renaud, CARRILLAT, François, SÉNÉCAL, Sylvain; « The Effectiveness of Warning Labels for Consumers: A Meta-Analytic Investigation into Their Underlying Process and Contingencies », Journal of Public Policy & Marketing, vol. 36, no 1, 2017, p. 36-53.

MCGRATH, Tara, LEGOUX, Renaud, SÉNÉCAL, Sylvain; « Balancing the score: the financial impact of resource dependence on symphony orchestras », Journal of Cultural Economics, vol. 41, no 4, 2017, p. 421-439.

ALJUKHADAR, Muhammad, TRIFTS, Valerie, SÉNÉCAL, Sylvain; « Consumer self‐construal and trust as determinants of the reactance to a recommender advice », Psychology & Marketing, vol. 34, no 7, 2017, p. 708-719.

RASOULIAN, Shahin, GRÉGOIRE, Yany, LEGOUX, Renaud, SÉNÉCAL, Sylvain; « Service crisis recovery and firm performance: insights from information breach announcements », Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 45, no 6, 2017, p. 789-806.

SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « How Trust and User Factors Shape DSS Impact: Self Construal and Trust as Determinants of the Reactance to Recommender Advice », Psychology & Marketing, vol. 34, 2017, p. 708-719.

SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « Visual Discrimination of Softness of Hygiene Tissue in the Absence of Haptic Feedback », TAPPI Journal, vol. 16, no 8, 2017, p. 439-449.

SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « Canada’s Largest Health Website Goes Social », International Journal of Case Studies in Management, vol. 15, no 2, 2017.

ETCO, Matthew, SÉNÉCAL, Sylvain, LÉGER, Pierre-Majorique, FREDETTE, Marc; « The Influence of Online Search Behavior on Consumers’ Decision-Making Heuristics », Journal of Computer Information Systems, vol. 57, no 4, 2016, p. 344-352.

ALJUKHADAR, Muhammad, SÉNÉCAL, Sylvain; « The user multifaceted expertise: Divergent effects of the website versus e-commerce expertise », International Journal of Information Management, vol. 36, no 3, 2016, p. 322-332.

COUTURE, Annie, ARCAND, Manon, SÉNÉCAL, Sylvain, OUELLET, Jean-François; « The Influence of Tourism Innovativeness on Online Consumer Behavior », Journal of Travel Research, vol. 54, no 1, 2015, p. 66-79.

ALJUKHADAR, Muhammad, SÉNÉCAL, Sylvain; « DETERMINANTS OF AN ORGANIZATION'S WEBSITE EASE OF USE: THE MODERATING ROLE OF PRODUCT TANGIBILITY », Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, vol. 25, no 4, 2015, p. 337-359.

LABONTÉ-LEMOYNE, Elise, SANTHANAM, Radhika, LÉGER, Pierre-Majorique, COURTEMANCHE, François, FREDETTE, Marc, SÉNÉCAL, Sylvain; « The delayed effect of treadmill desk usage on recall and attention », Computers in Human Behavior, vol. 46, 2015, p. 1-5.

SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « American Academy of Advertising. Conference », ACR Asia-Pacific Advances, 2015 (status : online).

SÉNÉCAL, Sylvain, FREDETTE, Marc, LÉGER, Pierre-Majorique, COURTEMANCHE, François, RIEDL, René; « Consumers' Cognitive Lock-in on Websites: Evidence from a Neurophysiological Study », Journal of Internet Commerce, Vol. 14, no 3, 2015, p. 277-293.

CHARLAND, Patrick, LÉGER, Pierre-Majorique, SÉNÉCAL, Sylvain, COURTEMANCHE, François, MERCIER, Julien, SKELLING-DESMEULES, Yannick, LABONTÉ-LEMOYNE, Elise; « Assessing the Multiple Dimensions of Engagement to Characterize Learning: A Neurophysiological Perspective », Jove-Journal of Visualized Experiments, No 101, Juillet 2015.

SÉNÉCAL, Sylvain, KALCZYNSKI, Pawel J., FREDETTE, Marc; « Dynamic Identification of Anonymous Consumers' Visit Goals Using Clickstream », International Journal of Electronic Business, Vol. 11, no 3, 2014, p. 220-233.

BRESSOLLES, Gregory, DURRIEU, François, SÉNÉCAL, Sylvain; « A Consumer Typology Based on Electronic Service Quality and Website Satisfaction », Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 21, no 6, 2014, p. 889-896.

SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « Online behavior of tourism innovators », Journal of Travel Research, 2014.

LÉGER, Pierre-Majorique, SÉNÉCAL, Sylvain, COURTEMANCHE, François, ORTIZ DE GUINEA LOPEZ DE ARANA, Ana, TITAH, Ryad, FREDETTE, Marc, LABONTÉ-LEMOYNE, Elise; « Precision is in the Eye of the Beholder: Application of Eye Fixation-Related Potentials to Information Systems Research », Journal of the Association for Information Systems, vol. 15, no 10, Octobre 2014, p. 651-678.

ALJUKHADAR, Muhammad, SÉNÉCAL, Sylvain, NANTEL, Jacques; « Is more always better? Investigating the task-technology fit theory in an online user context », Information & Management, vol. 51, no 4, Juin 2014, p. 391-397.

BOEUF, Benjamin, SÉNÉCAL, Sylvain; « L'expérience d'achat outre-frontière sur Internet: proposition d'un modèle conceptuel », Recherche et Applications en Marketing, Vol. 28, no 3, 2013, p. 114-124.

SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « Online international outshopping experience: Proposition of a research model », Recherche et Applications en Marketing, vol. 28, no 3, 2013, p. 110-119.

TRUONG, Dothang, LE, Thuong T., SÉNÉCAL, Sylvain, SUBBA RAO, S.; « Electronic Marketplace: A Distinct Platform for Business-to-Business (B-to-B) Procurement », Journal of Business-to-Business Marketing, vol. 19, no 3, Juillet 2012, p. 216-247.

ALJUKHADAR, Muhammad, SÉNÉCAL, Sylvain, DAOUST, Charles-Etienne; « Using Recommendation Agents to Cope with Information Overload », International Journal of Electronic Commerce, vol. 17, no 2, Hiver 2012-2013, p. 41-70.

SÉNÉCAL, Sylvain; « My Virtual Model: From 3D Model to 2D/3D Dressing Room (Part 1 and Part 2) », Revue internationale de cas en gestion, Vol. 10, no 4, Décembre 2012, 33 p..

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Book chapters (12)


PROM TEP, Sandrine, SÉNÉCAL, Sylvain, COURTEMANCHE, François et al.; « Equity Crowdfunding and the Online Investors’ Risk Perception: A Co-created List of Web Design Guidelines for Optimizing the User Experience », Managing Complexity : Proceedings of the 8th World Conference on Mass Customization, Personalization, and Co-Creation (MCPC 2015), Montreal, Canada, October 20th-22th, 2015, Springer, 2017, p. 301-311.

CAMPBELL, Emma, LÉGER, Pierre-Majorique, LABONTÉ-LEMOYNE, Elise, SÉNÉCAL, Sylvain, FREDETTE, Marc, LEPORE, Franco, NGUYEN, Dang; « Mobile Multitasking Distraction: A Pilot Study with Intracranial Electroencephalography », Information Systems and Neuroscience. Gmunden Retreat on NeuroIS 2016., Springer International Publishing, 2017, p. 27-33.

MIRHOSEINI, Seyedmohammadma, LÉGER, Pierre-Majorique, SÉNÉCAL, Sylvain; « The Influence of Task Characteristics on Multiple Objective and Subjective Cognitive Load Measures », Information Systems and Neuroscience. Gmunden Retreat on NeuroIS 2016., Springer International Publishing, 2017, p. 149-156.

DUFRESNE, Aude, SÉNÉCAL, Sylvain et al.; « The Design of Online Communities Devoted to Health and Better Living: Using Social Interaction Features to Foster Online Contributions », The Digitization of Healthcare : New Challenges and Opportunities, Palgrave Macmillan, 2017, p. 135-151.

ST-ONGE, Anik, SÉNÉCAL, Sylvain, FREDETTE, Marc, NANTEL, Jacques; « Is Targeting Online Information Diffusers Based on Their Personality Traits and Influencer Types Misleading? », Advances in Advertising Research (Vol. VII) : Bridging the Gap between Advertising Academia and Practice, Springer, 2017, p. 79-86.

DE ALMEIDA, Carlos Felipe C., CORREA DANTAS, Danilo, SÉNÉCAL, Sylvain; « The Impact of Emotion and Brand Placement on Brand Memory: A Neurophysiological View », Looking Forward, Looking Back: Drawing on the Past to Shape the Future of Marketing, Proceedings of the 2013 World Marketing Congress, Springer, 2016, p. 826-835.

PROM TEP, Sandrine, COUTURE, Annie, SÉNÉCAL, Sylvain; « Passeport Santé: A Large Consumer Health Information Web Site Turns 2.0 », The IMC Case Book: Cases in Integrated Marketing Communications, Midwest Marketing Education Foundation, 2016, p. 142-157.

BASTARACHE-ROBERGE, Marie-Christine, LÉGER, Pierre-Majorique, COURTEMANCHE, François, SÉNÉCAL, Sylvain, FREDETTE, Marc; « Measuring Flow Using Psychophysiological Data in a Multiplayer Gaming Context », Lecture Notes in Information Systems and Organisation - Information Systems and Neuroscience - Gmunden Retreat on NeurolS 2015, Springer, 2015, p. 187-191.

DUMONT, Laurence, CHÉNIER-LEDUC, Gabrile, DE GUISE, Élaine, ORTIZ DE GUINEA LOPEZ DE ARANA, Ana, SÉNÉCAL, Sylvain, LÉGER, Pierre-Majorique; « Using a Cognitive Analysis Grid to Inform Information Systems Design », Lecture Notes in Information Systems and Organisation - Information Systems and Neuroscience - Gmunden Retreat on NeurolS 2015, Springer, 2015, p. 193-199.

FREDETTE, Marc, LABONTÉ-LEMOYNE, Elise, LÉGER, Pierre-Majorique, COURTEMANCHE, François, SÉNÉCAL, Sylvain; « Research Directions for Methodological Improvement of the Statistical Analysis of Electroencephalography Data Collected in NeuroIS », Lecture Notes in Information Systems and Organisation - Information Systems and Neuroscience - Gmunden Retreat on NeurolS 2015, Springer, 2015, p. 201-206.

RANDOLPH, Adriane B., LABONTÉ-LEMOYNE, Elise, LÉGER, Pierre-Majorique, COURTEMANCHE, François, SÉNÉCAL, Sylvain, FREDETTE, Marc; « Proposal for the Use of a Passive BCI to Develop a Neurophysiological Inference Model of IS Constructs », Lecture Notes in Information Systems and Organisation - Information Systems and Neuroscience - Gmunden Retreat on NeurolS 2015, Springer, 2015, p. 175-180.

GEORGES, Vanessa, COURTEMANCHE, François, SÉNÉCAL, Sylvain, BACCINO, Thierry, LÉGER, Pierre-Majorique, FREDETTE, Marc; « Measuring Visual Complexity Using Neurophysiological Data », Lecture Notes in Information Systems and Organisation - Information Systems and Neuroscience - Gmunden Retreat on NeurolS 2015, Springer, 2015, p. 207-212.



This selection of supervision activities covers the last five years.

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Dissertation direction – PhD in Administration (10)

In codirection with : GRÉGOIRE, Yany
The Differentiated Effects of Direct versus Indirect Revenge Behaviors on Consumer's Subsequent Desire for Revenge (Yany Grégoire - Sylvain Sénécal - 2017.11.29) , by Fateme Ghadami
March 2018



In codirection with : CORREA DANTAS, Danilo
Consumer Empowerment: Conceptualization and Measurement (Sylvain Sénécal, Danilo Dantas - 2016.06.15), by Sanam Akhavannasab
September 2016

In codirection with : LEGOUX, Renaud
Two Essays on Customer Protection (Sylvain Sénécal - Renaud Legoux - 2016.05.20), by Mostafa Purmehdi
September 2016




Developing Performant E-Stores, by Muhammad Aljukhadar
March 2013


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Master's thesis direction – MSc in Management (20)

In codirection with : CORREA DANTAS, Danilo
L'impact de la norme de réciprocité envers l'irritation ressentie par l'internaute face aux publicités vidéo intempestives. , by Guillaume Legoy
May 2018

In codirection with : COURTEMANCHE, François
Intégration des mesures neurophysiologiques dans la recherche en expérience utilisateur , by Vanessa Georges
May 2018

In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
Le rôle des tutoriels de jeux vidéo mobiles: Une approche psychophysiologique explorant la première prise en main , by Raphaël Morin
May 2018

In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
L'expérience vécue par l'utilisateur après la refonte de son site transactionnel: L'effet des types de tâches lors des premières visites de l'interface , by Tanguy Dargent
March 2018

In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
Essais sur une expérience utilisateur vibro-cinétique: L'effet du multi-sensoriel en contexte cinématographique, by Horea Pauna
October 2017

In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
Le danger de jouer sur son téléphone en marchant: Le cas de Pokémon Go., by Romain Pourchon
September 2017

In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
L'effet de la recherche multiple sur le comportement des clients de l'épicerie en ligne, by Radia Benheddi
September 2017

In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
Effets de la gestuelle en contexte d'utilisation d'un produit éducatif numérique pour enfants, by Marie Laure Di Fabio
March 2017


In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
L'effet de la complexité mathématique et de l'incertitude en contexte de commerce électronique: Le cas de l'épicerie en ligne, by Shirley-Anne Pagé
September 2016




In codirection with : DESCHÊNES, Jonathan
Consumers' Representations of Social Media, by Lana-Maria Jurdak
September 2014

In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
Searching for Decisions Online, by Matthew Etco
May 2014



In codirection with : LÉGER, Pierre-Majorique
Scripts cognitifs en ligne: étude neurophysiologique exploratoire, by Joé Desbiens
May 2013



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Supervised project supervision – MSc in Management (25)

Critères de choix et influence des médias dans la décision des entrepreneurs à faire appel à du capital de développement , by Marie-Eve Genois
September 2017

Recommandations digitales pour optimiser le référencement organique des sites web d'aliments Ultima: Olympic et Iögo , by Andrea Thellend Gauthier
September 2017

La mise sur pied d'un tableau de bord: Mandat pour le Réseau des ingénieurs du Québec , by Zineb Essakalli
September 2017

Étude de marché sur les entreprises B2B au Québec. Reconnaissance des besoins et établissement de budgets par rapport aux solutions numériques , by Benoit Raymond
September 2017

La gestion d'un projet de rebranding en PME: le cas de PCI-Perrault Conseil Inc. , by Sarah Poissant
September 2017

Planification stratégique des activités de marketing digital de Eureach Marketing Inc. , by Ève Lamoureux Giroux
September 2017

Étude sur la place des éditions Ulysse sur le marché français. , by Ariane Guérin-Montpetit
May 2017

Rapport de consultation : stratégie marketing web de MTLARABAIS , by Yoly Alejandra Ramos Gueto
March 2017

Alignement d'une stratégie de marketing numérique chez Artopex Inc. , by Marc-André Jean-Monténégro
March 2017

In codirection with : FREDETTE, Marc
Utilisation de l'intelligence d'affaires en contexte de production et de diffusion journalistique à l'ère du numérique: projet supervisé au service de l'information de Radio-Canada , by Marina Pavlovic-Rivas
March 2017

In codirection with : FREDETTE, Marc
L'essor du marketing mobile: Un guide pratique pour déterminer une stratégie adaptée , by Jean-François Landry
January 2017

Impact de l'optimisation des réseaux sociaux et du marketing de contenu dans l'atteinte des objectifs d'affaires d'une entreprise de technologie de l'information , by Myriam Baril-Lemoyne
October 2016

Le repositionnement de la présence numérique d'une entreprise pharmaceutique: le cas de Pharmascience Canada , by Mylène Cousineau-Lavigne
September 2016

Utilisation du Web dans le choix d'une résidence pour aînés , by Audrey Anne Bouclin
June 2016

La stratégie marketing de Smartcut Agency , by Samantha Jade Dexter
March 2016

In codirection with : FREDETTE, Marc
Analyse du comportement des usagers mobiles de Hec.ca et analyse et recommandations pour le contenu des pages web du programme de certificat , by Sarah Boubezari
March 2016

In codirection with : FREDETTE, Marc
L'optimisation des campagnes WEB , by Maelle Trescinski
March 2016

L'utilisation des technologies de l'information par les détaillants québécois , by Pier-Luc Champoux-Richard
March 2015

In codirection with : FREDETTE, Marc
Création d'un Processus d'Affaires en Web Analytics et de Tableaux de Bord de suivi , by Lisa Kubler
September 2014

Quelles sont les relations entre la part de marché des entreprises, leur activité sur les médias sociaux et la réponse des consommateurs à cette activité? , by Romain Chappon
May 2014

In codirection with : FREDETTE, Marc
Détermination des variables influençant une campagne de référencement payant Google AdWords , by Sonia Allard
May 2014

L'influence de l'expérience de l'usager sur la perception d'une application mobile: une étude exploratoire , by Patrick Perrier
September 2013

Stratégie, implantation et maintenance de l'analytique mobile , by Michelle Gosselin
May 2013

Stratégie marketing en ligne: Cas d'une PME oeuvrant dans l'industrie du loisir en plein air , by Romain Tiry
March 2013

Rapport de projet d'intervention en entreprise: Planification stratégique des activités marketing sur le web et mise en place d'un cadre d'analyse des tactiques , by Léa Roman
March 2013

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Directed studies supervision – Master's (2)

Netleaf , by Alexandre Roberge
September 2017

Meilleures pratiques d'utilisation d'un DMP en contexte de média numérique , by Monette Marie-Camille Yao Kouadio Serikpa
September 2017


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