Le contenu

Alain d'Astous

Professor,  Department of Marketing


Alain d'Astous

Contact information

HEC Montréal
3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7

Email: alain.dastous@hec.ca
Phone: 514 340-6416
Secretary: 514 340-6413
Fax: 514 340-5631
Office: 4.721

Personal page

Education

  • M. Sc. (marketing), Sherbrooke
  • Ph.D. (Business Administration), University of Florida

Expertise

  • Consumer Behaviour
  • Marketing Research
  • Influence of a Product's Country of Origin

This publication selection covers the last five years.


+

Journal articles (19)


BOUJBEL, Lilia, D'ASTOUS, Alain; « Marketing et bien-être des consommateurs : Une approche intégrant les valeurs de la simplicité volontaire », Revue Française du Marketing, 2017, p. 43-58.

MOUAKHAR-KLOUZ, Dania, D'ASTOUS, Alain, DARPY, Denis; « I’m worth it or I need it? Self-gift giving and consumers’ self-regulatory mindset », Journal of Consumer Marketing, vol. 33, no 6, 2016, p. 447-457.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain, CHARETTE COUTURE, Marie-Pier; « How Corporate Sponsors Can Optimize The Impact of Their Message Content Mastering the Message: Improving the Processability And Effectiveness of Sponsorship Activation », Journal of Advertising Research, vol. 55, no 3, Septembre 2015, p. 255-269.

CARRILLAT, François, SOLOMON, Paul J., D'ASTOUS, Alain; « Brand Stereotyping and Image Transfer in Concurrent Sponsorships », Journal of Advertising, vol. 44, no 4, 2015, p. 300-314.

D'ASTOUS, Alain, DI GASPERO, Marc; « Heuristic and Analytic Processing in Online Sports Betting », Journal of Gambling Studies, vol. 31, no 2, Juin 2015, p. 455-470.

AHMED, Sadrudin A., D'ASTOUS, Alain; « Canada Taiwan Differences in Product-Country Perceptions », International Journal of Commerce and Management, Vol. 25, no 1, 2015, p. 38-51.

BOUJBEL, Lilia, D'ASTOUS, Alain; « Exploring the Feelings and Thoughts that Accompany the Experience of Consumption Desires », Psychology & Marketing, vol. 32, no 2, Février 2015, p. 219-231.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain, BELLAVANCE, François, EID, François; « On 'being there' A comparison of the effectiveness of sporting event sponsorship among direct and indirect audiences », European Journal of Marketing, vol. 49, no 3-4, 2015, p. 621-642.

DARVEAU, Jessica, D'ASTOUS, Alain; « Bundle Building in the Arts: An Experimental Investigation », Psychology & Marketing, vol. 31, no 8, Août 2014, p. 591-603.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain, MORISSETTE GRÉGOIRE, Émilie; « Leveraging social media to enhance recruitment effectiveness A Facebook experiment », Internet Research, vol. 24, no 4, 2014, p. 474-495.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain; « Power imbalance issues in athlete sponsorship versus endorsement in the context of a scandal », European Journal of Marketing, vol. 48, no 5-6, 2014, p. 1070-1091.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain, CHRISTIANIS, Haralambos; « Guilty by Association: The Perils of Celebrity Endorsement for Endorsed Brands and their Direct Competitors », Psychology & Marketing, vol. 31, no 11, Novembre 2014, p. 1024-1039.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain; « The complementarity factor in the leveraging of sponsorship », International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, vol. 15, no 1, Octobre 2013, p. 20-39.

D'ASTOUS, Alain, DI GASPERO, Marc; « Explaining the performance of online sports bettors », International Gambling Studies, vol. 13, no 3, 2013, p. 371-387.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain, DAVOINE, Victor; « The Sponsor-Event Geographical Match as a Dimension of Event-Sponsor Fit: An Investigation in Europe and North America », Australasian Marketing Journal, Vol. 21, 2013, p. 264-270.

SOTIROPOULOS, Veneta, D'ASTOUS, Alain; « Attidudinal, Self-Efficacy, and Social Norms Determinants of Young Consumers' Propensity to Overspend on Credit Cards », Journal of Consumer Policy, Vol. 36, no 2, Juin 2013, p. 179-196.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain, LAZURE, Josianne; « For Better, for Worse? What to Do When Celebrity Endorsements Go Bad », Journal of Advertising Research, vol. 53, no 1, 2013, p. 15-30.

SOTIROPOULOS, Veneta, D'ASTOUS, Alain; « Social Networks and Credit Card Overspending Among Young Adult Consumers », Journal of Consumer Affairs, vol. 46, no 3, Automne 2012, p. 457-484.

BOUJBEL, Lilia, D'ASTOUS, Alain; « Voluntary simplicity and life satisfaction: Exploring the mediating role of consumption desires », Journal of Consumer Behaviour, vol. 11, no 6, Novembre-décembre 2012, p. 487-494.

+

Books (3)


D'ASTOUS, Alain, DAGHFOUS, Naoufel, BALLOFFET, Pierre, BOULAIRE, Christèle; Comportement du consommateur, Chenelière Éducation, 2018.

D'ASTOUS, Alain; Le projet de recherche en marketing, Chenelière Éducation, 2015.

D'ASTOUS, Alain, BALLOFFET, Pierre, DAGHFOUS, Naoufel, BOULAIRE, Christèle; Comportement du consommateur, Chenelière Éducation, 2014.

+

Book chapters (2)


CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain; « Leveraging Research on Activation: Quester and Thompson's (2001) Impact on the Field of Sponsorship », Making a Difference through Marketing: A Quest for Diverse Perspectives, Springer, 2016, p. 13-24.

CARRILLAT, François, D'ASTOUS, Alain; « Sponsorship », Wiley Encyclopedia of Management, vol. 9, Wiley, 2015, p. 1-7.



This award and honor selection covers the last five years.


D'ASTOUS, Alain
Outstanding Reviewer Award for Excellence 2016, pour sa contribution significative à l'International Marketing Review tout au long de l'année 2015, Emerald Literati Network, Mai 2016

D'ASTOUS, Alain
Outstanding Reviewer Award for Excellence 2015, pour sa contribution significative à l'European Journal of Marketing tout au long de 2014, Emerald Literati Network, Mai 2015

D'ASTOUS, Alain, CARRILLAT, François, DAVOINE, Victor
Prix de la meilleure communication, section: Cross-Cultural Consumer Research : «The Sponsor-Audience Geographical Match as a Dimension of Event-Sponsor Fit: An Investigation in France and Canada», Australian and New Zealand Marketing Academy (ANZMAC), décembre 2012


This selection of supervision activities covers the last five years.

+

Master's thesis direction – MSc in Management (16)


In codirection with : CARRILLAT, François
La récupération d'événements commandités, by Dusko Ivanovic
May 2017







In codirection with : CARRILLAT, François
Effet médiateur du pouvoir relatif de la marque sur l'athlète en situation de commandite ou d'endossement, by Cédric Bélanger
June 2014

In codirection with : LAPORTE, Sandra
La prise de décision financière des jeunes adultes: une étude comparative entre le Québec et le Vietnam, by Jacqueline Thuy-Ai Ly
June 2014

In codirection with : CARRILLAT, François
L'interface commandite-publicité: l'effet de la complémentarité, by Marie-Pier Charette Couture
May 2013

In codirection with : CORREA DANTAS, Danilo
Construction d'une échelle de mesure des différents types de propriétaires de chiens, by Marie-Elyse Forget
January 2013

In codirection with : CARRILLAT, François
Brand endorser scandals - Possible spillover to competitor brands, by Haralambos Christianis
October 2012


In codirection with : CARRILLAT, François
L'Effet du pays d'origine dans le contexte de la commandite d'événements sportifs : Une étude Chine-Québec, by Benoît Mailfer
September 2012

In codirection with : CARRILLAT, François
L'efficacité des stratégies d'activation de la commandite dans les réseaux sociaux, by Émilie Morissette Grégoire
September 2012

+

Supervised project supervision – MSc in Management (6)

In codirection with : CARRILLAT, François
Impact des scandales sportifs et de marques sur l'attitude des consommateurs envers la marque et l'intention d'achat en situation de commandite et d'endossement , by Ilyas Lmokhtari
October 2017

Une enquête sur l'achat de cadeaux à soi , by Mercedes Urbina Rivas
September 2017

Développement de l'image de l'athlète professionnel , by Amélie Plourde
March 2017

Enquête sur les habitudes de consommation et perceptions du tabac chez les jeunes 13 à 18 ans , by Emilie Bonneau-Choinière
March 2015

Les désirs de consommation , by Andréanne Côté
September 2014

In codirection with : LEGOUX, Renaud
La marque canadienne au cinéma: une étude expérimentale sur les effets du pays d'origine , by Catherine Nolet-Demers
March 2014


hec.ca > Faculty